Toch weer groei in bioscoopbezoek

Toch weer groei in bioscoopbezoek
donderdag, 7 januari 2016

De Nederlandse bioscoopsector heeft na jaren van stagnatie een heel goed 2015 achter de rug, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). Het aantal bioscoopbezoeken steeg met 7 procent naar bijna 33 miljoen. Sinds 1967 hebben er niet zoveel bioscoopbezoeken plaatsgevonden. De groei is deels te danken aan de voortdurende investeringen in bioscopen en filmtheaters (capaciteitsuitbreiding), en daarbij zorgden een aantal grote blockbusters zoals James Bond Spectre en Jurassic World ervoor dat 2015 extra goed kon worden afgesloten. De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2015 uit op ruim 275,6 miljoen euro, dat is 10 procent meer dan het jaar ervoor. Dit komt doordat er voor 3D-bioscoopvoorstellingen (en bijvoorbeeld ook voor IMAX voorstellingen) een toeslag wordt berekend.  

Meer capaciteit

Een belangrijke drijfveer achter het succes van 2015 is de verdere uitbreiding van de capaciteit in Nederland. Het totaal aantal filmzalen nam toe met 34 tot een totaal van 893. Er kwamen 6.250 bioscoopstoelen bij in 2015. Bioscoopondernemers investeerden niet alleen in een uitbreiding van de capaciteit, er werd ook sterk ingezet ook technologische vernieuwing en nog meer aandacht voor de klant. Zowel het aanbieden van een gezellig avondje uit als het creëren van een ontmoetingsplaats waar mensen ook terecht kunnen voor speciale evenementen en alternatieve programmering is door de bioscopen en filmtheaters extra aandacht gegeven. Deze strategie wordt ook beschreven in de recent verschenen Boekman publicatie De Staat van Cultuur 2.  

Ook goed jaar voor de Nederlandse film

Voor de Nederlandse film was 2015 een goed jaar, maar er werd wel marktaandeel ingeleverd. Het aandeel op basis van het bezoek was 18,7 procent (in 2014: 20,8 procent). In totaal gingen er ruim 6.1 miljoen bezoekers naar een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater.

Verkoop dvd en Blu-Ray gedaald met bijna een kwart

De gezonde ontwikkeling in de bioscoopsector staat in schril contrast met trends in de home entertainment. De markt van dvd en Blu-Ray daalde ook in 2015 stevig, met 23%. De Video on Demand markt kon de daling niet compenseren. De home entertainmentexploitatie staat onder grote druk en dat veroorzaakt problemen bij de financiering van films, aldus de NVBF. 

Bron: persbericht NVB en NVF

Foto: Flickr / Fabio Bruna