Succesverhaal gamesector blijkt zeepbel

maandag, 8 februari 2016

De gamesector zou een innovatieve groeisector zijn, maar nu blijkt dat omzetcijfers werden opgeblazen. Voor 1.600 afgestudeerden per jaar zijn maar zestig banen te vergeven. Velen werden onder valse voorwendsels naar opleidingen gelokt, schrijft NRC Handelsblad

NRC sprak de afgelopen weken met een tiental mensen uit de Nederlandse gamesector – studenten, gamemakers, subsidieverstrekkers, een voormalig game-hoogleraar, de voorzitter van de branchevereniging. Daaruit komt een beeld naar voren van een sector die de jarenlang opgeklopte verwachtingen niet waar heeft kunnen maken.

Dat het niet goed gaat in de gamesector blijkt ook uit de Games Monitor 2015, een onderzoeksrapport over de stand van zaken in de sector, dat vandaag is verschenen. De Nederlandse game-industrie heeft jarenlang omzet- en groeicijfers overdreven. De totaalomzet in de sector – ergens tussen de 155 en 225 miljoen euro – groeide in vijf jaar niet of nauwelijks. 110 gamebedrijven gingen in die periode failliet of stopten met games maken. Het is een schril contrast met het succesverhaal dat de afgelopen tien jaar in de media, op de open dagen van gameopleidingen, in subsidieaanvragen en in pr-brochures werd verkondigd, aldus NRC.

Zie ook: Games Monitor 2015

Bron: Cultuurnieuws Boekmanstichting.nl

Foto Lars Frantzen / Wikimedia