Omzet muziekmarkt (fysiek en digitaal)

In 2013 bedraagt de omzet van de muziekmarkt 192 miljoen euro. Na toepassing van inflatiecorrectie, is het bedrag 52% lager dan in 2005. In deze periode is het aantal verkochte albums eveneens drastisch gedaald. De muziekmarkt lijkt zodoende een algehele krimp door te maken.

Deze cijfers omvatten  fysieke en digitale albumverkopen (en voor de omzet ook fysieke en digitale single-verkopen). Maar ze geven geen inzicht in het gebruik van streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music. Met deze diensten hebben consumenten toegang tot een groot aanbod aan muziek. De aantallen gebruikers en abonnees van deze dienst hebben een vogelvlucht genomen de laatste jaren. Daaruit blijkt dat consumenten de vrijwel onbeperkte toegang tot muziek vaak aantrekkelijker vinden dan het opbouwen van een eigen, beperkte muziekcollectie.

Bron: 

De Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld en geluidsdragers (NVPI). NVPI is de branchevereniging van de entertainmentindustrie en vertegenwoordigt het merendeel van de Nederlandse muziekmaatschappijen, uitgevers van audiovisuele content en uitgevers van games en andere interactieve software.